قطعات دستگاه سنگبری (لوازم برقی)

قطعات دستگاه سنگبری (لوازم برقی)

در این مقاله میخواهیم به بررسی و آشنایی با لوازم برقی دستگاه سنگبری بپردازیم :

از مهم ترین نکاتی که باعث افزایش کارایی و عمر مفید دستگاه سنگبری شما میشود دقت به لوازم برقی استفاده شده در دستگاه شما میباشد .

قطعات دستگاه سنگبری (لوازم برقی)

  1. جنس کابل استفاده شده

جنس کابل بسیار با اهمیت است زیرا در صورتی که این کابل خشک باشد با حرکت در انرژی گاید دچار اتصالی شده و ممکن است سبب برق گرفتگی و یا آتش گرفتن کابل ها شود و هزینه های زیادی را به همراه میاورد . در هنگام خرید دستگاه سنگبری یا هر وسیله برقی دیگری به کابل های استفاده شده دقت کنید که دارای استاندارد ملی ایران و سال ساخت کابل ها فاصله ی زیادی با خرید شما نداشته باشد (عمر کابل ها تمام نشده باشد ) . نکته ی بعدی این است که کابل ها کوتاه نباشند و برای مثال دستگاه شما در هنگام خم شدن برای فارسی بر کابلی آزاد داشته باشد و دچار قطعی نشود یا کابل برق متحرکی که نیرو را به الکترو موتور شما میرساند به اندازه ی کافی بلند باشد .

  1. جنس کابل شو ها و وایر شو ها

برای ایینکه از وجود کابل شو ها مطمعن شوید نیاز هست که از فروشنده درخواست کنید جعبه برق های دستگاه را برای شما باز کند که برای این کار نیاز است حداقل جعبه برق الکترو موتور و جعبه برق اصلی دستگاه باز شود و کابل شو ها رویت شود . اهمیت این کار به این جهت است که در این دو قسمت بیشترین جریان عبوری را دارا میباشیم و درصورت عدم برقراری اتصال صحیح موجب آتش سوزی و یا اسیب به الکترو موتور و افت توان الکترو موتور در برش میشود . در مرحله بعدی نیاز هست جعبه برق پمپ آب را چک کنید و حتما از وجود فیوز محافظ برای پمپ آب دستگاه مطمعن شوید زیرا این فیوز درصورتی که پمپ آب شما دچار اتصالی شود مانع برق گرفتگی اپراتور شده و از جان شما حفاظت میکند.

  1. استفاده از ترمینال های استاندارد

ترمینال ها در مواردی که دوعدد سیم نیاز به اتصال به یک دیگر را دارند استفاده میشوند و این کار باید حتما به وسیله ی وایر شو ها سیم ها مهار شوند تا در طولانی مدت دچار فرسودگی ( رسوب ) نشوند و اتصال خوبی برقرار کنند . عموما ترمینال ها فقط در جعبه برق پمپ آب دستگاه سنگبری استفاده میشوند .

پس از چک کردن نکات بالا نیاز هست از کیفیت قطعات داخل جعبه برق اصلی دستگاه مطمعن شوید که شمال موارد زیر است :

 

  1. فیوز اصلی دستگاه

فیوز اصلی دستگاه باید از استاندارد ملی ایران و ظاهری سالم داشته باشد و محکم به ریل جعبه برق متصل باشد و در هنگام کار دستگاه دچار لرزش و ایجاد سرو صدای بی مورد نشود . این فیوز برای الکترو موتور های 3 اسب بخار باید 16 آمپر و از نوع کند کار باشد .

  1. کنتاکتور

کنتاکتور دستگاه برش سنگ دارای استاندارد ملی ایران و از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا در طول زمان تغییر حالت ندهد و دچار اسیب نشود . حتما از فروشنده درخواست کنید تا لوازم برقی دستگاه را گارانتی کند زیرا این لوازم از قیمت بالایی برخوردار است . حتما دقت کنید که تمامی اتصالات به کنتاکتور کاملا محکم باشد و همه سیم ها از وایرشو برخوردار باشند . مرتب بودن داخل جعبه برق نیز نشان دهنده ی کیفیت ساخت دستگاه شماست . از استحکام کنتاکتور به ریل جعبه برق نیز اطمینان حاصل کنید .

  1. شاستی های استپ استارت و امرجنسی استاپ

شاستی استپ استارت حتما دارای روکش ضد آب باشد تا کاربر از برق گرفتگی مصون باشد و گردو خاک کارگاه به داخل شاستی نفوذ نکند تا عمر کاری مفید شاستی بالا برود . وجود آرم استاندارد ملی ایران بر روی هر دو شاستی ضروری هست و دقت کنید که شاستی ها روان جابجا شود و کاملا به جعبه برق محکم باشد تا در صورت کار و لرزش دستگاه باز نشود و کارایی خودش را از دست ندهد . استفاده از نوار فرم برای سیم های فرمان به طول عمر حعبه برق کمک زیادی میکند و باعث نظم سیم کشی دستگاه میشود.

  1. سیستم ارت دستگاه

در دستگاه های با کیفیت از ابتدای دستگاه برش سنگ که با سه شاخه صنعتی در دستگاه های تک فاز و 5 شاخه صنعتی در دستگاه های سه فاز شروع میشود یک سیم برای ارت در نظر گرفته شده است که تمام بدنه ی دستگاه و الکترو موتور و جعبه برق را به سیم ارت میرساند و در صورت وجود سیم ارت در کارگاه ، کاربر دستگاه را کاملا از برق گرفتگی احتمالی مصون میکند .

  • در نهایت به کیفیت ساخت خود جعبه برق و وجود لایه ضد گردو غبار در بین درب و درپوش جعبه برق و همچنین در ورودی کابل ها به جعبه برق دقت کنید . این جعبه باید ضد گردو غبار باشد تا کارایی قطعات برقی بالا را تضمین کند ، در غیر این صورت بهترین قطعات نیز با حضور گردو غبار به سرعت آسیب میبینند.

1 دیدگاه

  • admin

    20 بهمن 1399 - 09:16

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها 5

پیام بگذارید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X